Honda Intermot

honda_intermot_2016_17ym_cb1100_ex_rs

De Intermot in Keulen werd door Honda gebruikt om een nieuwe dikke RS-uitvoering van de CB1100 te onthullen. Uiteraard werd het paradepaardje, de Fireblade, ook in de spotlights gezet. Het nieuwste exemplaar is maar liefst 15 kg lichter en 11 pk sterker geworden. Honda presenteerde van de Fireblade ook de op 500 stuks gelimiteerde SP2 raceversie.

CB1100EX en RS
Met nieuwe, verfijnde lijnen en aandacht voor details, getuigt de Honda CB1100EX meer dan ooit van klassieke stijl en hij biedt ook nieuwe roestvrij stalen spaakwielen, Showa ophanging en LED lichten. Het bekende en betrouwbare vier-in-lijn blok ademt door een vernieuwd in- en uitlaatsysteem en hij is nu ook uitgerust met een slipperkoppeling.

Sinds 1952, toen de CB92 Benly voor het eerst werd aangekondigd, is de CB letterbenaming erg belangrijk geweest voor Honda en Honda-eigenaars. In 1969 steeg de impact van die letters nog meer toen de legendarische CB750 vier-in-lijn werd voorgesteld. Deze motor werd de nieuwe norm en geldt nog steeds als de stamvader van alle sportmotoren.

‘Old school’ is ‘new school’ geworden en daarom bracht Honda in 2013 de CB1100 –toen al een bestseller in Japan – naar Europa. Hiermee kwam Honda tegemoet aan de vraag van veel rijders die op zoek waren naar een klassiek gestijlde en luchtgekoelde viercilinder. Voor hen was de CB1100 een prachtig stukje vakwerk.

Vanaf 2017 zullen er twee versies van de CB1100 beschikbaar zijn. De CB1100RS biedt een nieuwe en sportievere uitstraling terwijl de CB1100EX overgoten werd met extra retro-tinten en verschillende verbeteringen die de prestaties ten goede komen.

CB1100EX
De CB1100EX heeft de verhoudingen en het silhouet van een seventies superbike. Zijn glooiende tank – vervaardigd zonder zichtbare lasnaden – is een toonbeeld van puur vakmanschap, terwijl de enkelvoudige ronde koplamp en de dubbele tellerpartij getuigen van Honda’s geschiedenis.

Het voor- en achterlicht zijn nu LED en de nieuwe 18 inch wielen hebben roestvrij stalen spaken. Dat alles biedt een modern randje aan de retro-look. De Showa 41 mm Dual Bending Valve voorvork heeft verbeterde veerkarakteristieken die passen bij de dubbele Showa schokbrekers achteraan. Het motorblok ademt beter dankzij de herziene inlaatkanalen en de lichtere dubbele uitlaatdempers. Een ondersteunde slipperkoppeling zorgt voor een lichtere bediening van het koppelingshendel en stabiliteit van het achterwiel bij het afschakelen.

Met zijn klassieke lijnen roept de CB1100EX herinneringen op van vervlogen jaren. Hij mengt zijn bijna verslavende prestaties met een bezielend geluid en een tijdloze uitstraling. Bovendien is dit een motor die tot in de details afgewerkt is en hoe je hem ook bekijkt, hij straalt perfectie uit.

Kerneigenschappen
Het blok is bevestigd in het klassieke dubbel wieg buizenframe van de CB1000EX via vier vaste en twee rubberen montagepunten. De geometrie van het rijwielgedeelte is gericht op ontspannen rijden. Met een balhoofdshoek van 27°, een naloop van 114mm en een wielbasis van 1490 mm biedt de CB1100EX een uitstekende stabiliteit en neutrale stuureigenschappen. De zithouding is neutraal en vrij recht. De zadelhoogte bedraagt 790 mm en de vorm van het stuur werd aangepast met het oog op het verkrijgen van een neutrale rijhouding. Rijklaar gewicht is 255 kg.

Om een nog betere controle te bieden, is de CB1100EX uitgerust met een Showa Dual Bending Valva (SDBV) 41 mm voorvork. Deze gebruikt twee kleppen om zowel de in- als uitgaande demping te sturen en op die manier een zeer linaire veerwerking te verzekeren.
Een nieuwe kroonplaat in geperst aluminium biedt een matte afwerking en heldere kleurstelling. De onderste kroonplaat omvat de vorkpoten op een hoger punt.

De dubbele Showa schokbreker heeft een instelbare veervoorspanning en bedient een nieuwe stalen swingarm. Deze ziet er zeer strak uit, dankzij de onderaan bevestigde leiding voor de achterrem. Een aluminium kettingbeschermer vervangt het vorige plastic exemplaar.

De CB1100EX biedt hertekende 18 inch spaakwielen met 110/80 R18 banden vooraan en een 140/70-R18 achterband. Kleinere aluminium naven zijn verbonden met de velgen door 40 langere (ipv 48) verzinkte spaken. Dubbele 296 mm zwevende remschijven worden vooraan bediend door vierzuiger Nissin klauwen. Achteraan is er een 256 mm enkele schijf met monozuigerklauw. ABS is standaard gemonteerd.

Uitgevoerd in subtiel zwart, heeft het motorblok aluminium carterdeksels, terwijl de cilinderkop in zilver uitgevoerd is met een mat aluminium nokkendeksel en chroom kapjes.
De CB1100EX zal beschikbaar zijn in Pearl Shining Yellow, Pearl Sunbeam White en Candy Prominence Red, allen met een glanzende afwerking.

Het fiere hart van de CB1100EX is het zijdezachte DOHC viercilinderblok. Het is lineair met alomtegenwoordig vermogen en hopen koppel. Het maximum vermogen van 66kW wordt verkregen bij 7500 opm terwijl het koppel piekt op 91 Nm bij 5.500 opm. Het blok van de CB1100EX voldoet aan de Euro4 normen.

CB1100RS
Trouw aan de sportieve stijl, heeft het rijwielgedeelte van de CB1100RS iets extremere verhoudingen. Verder is hij voorzien van strakkere Showa ophanging, radiaal gemonteerde vierzuigerklauwen, 17-inch wielen uit gegoten aluminium en banden met sportieve specificaties. Een lagere en compactere zithouding brengt het gewicht van de rijder meer voorwaarts en dit sluit helemaal aan bij de veranderde verhoudingen van het chassis.

Het motorblok ademt beter dankzij de herziene inlaatkanalen en de lichtere dubbele uitlaatdempers. Een ondersteunde slipperkoppeling zorgt voor een lichtere bediening van het koppelingshendel en stabiliteit van het achterwiel bij het terugschakelen.

honda_intermot_2016_17ym_cb1100_ex_rs

Met net iets meer sportiviteit in zijn uiterlijk en in zijn prestaties, is de CB1100RS de perfecte motor om vlot mee door de stad te rijden of om je in het weekend helemaal uit te leven op secundaire wegen. Hij heeft een exclusieve uitstraling die onmiddellijk de aandacht trekt en biedt een degelijke basis voor wie zijn motor verder wil personaliseren.

Kerneigenschappen
Het blok is bevestigd in het klassieke dubbel wieg buizenframe van de CB1100RS via vier vaste en twee rubberen montagepunten. De geometrie van het rijwielgedeelte is gericht op ontspannen rijden. Met een balhoofdshoek van 26°, een naloop van 99mm en een wielbasis van 1485 mm biedt de CB1100RS een uitstekende stabiliteit en neutrale stuureigenschappen. De zithouding is neutraal en vrij recht. De zadelhoogte bedraagt 795 mm en de vorm van het stuur werd aangepast met het oog op het verkrijgen van een neutrale rijhouding. Rijklaar gewicht is 252 kg.

Naast een agressievere uitstraling en zithouding, is de CB1100RS ook uitgerust met een Showa Dual Bending Valve (SDBV) 43mm two-piece voorvork. Die maakt gebruik van twee kleppen om zowel de in- als uitgaande demping te regelen. Dat heeft een meer lineaire veerwerking tot gevolg, een hoger comfort en een betere wegligging. Een nieuwe kroonplaat in geperst aluminium biedt een matte afwerking en heldere kleurstelling. De onderste kroonplaat omvat de vorkpoten op een hoger punt.

De dubbele Showa schokbrekers met afzonderlijk reservoir hebben een instelbare veervoorspanning en bedienen een nieuwe aluminium swingarm. Deze ziet er zeer strak uit, dankzij de onderaan bevestigde leiding voor de achterrem. Een aluminium kettingbeschermer vervangt het vorige plastic exemplaar.

De dubbele radiaal gemonteerde Tokico remklauwen bedienen 310 mm zwevende remschijven met ABS, achteraan is er een éénzuigerklauw op een 256 mm schijf. De CB1100RS heeft 17 inch aluminium wielen – zwart afgewerkt- waarop sportieve 120/70-ZR17 en 180/55-ZR17 banden gemonteerd zijn. Er zijn drie voor de hand liggende gevolgen aan deze veranderingen: een vinniger stuurgedrag voor korte richtingsveranderingen, betere grip in de bochten en een 3% betere acceleratie dankzij de veranderde eindoverbrenging ten gevolge van de kleinere omtrek van het achterwiel. L-vormige ventielen zorgen ervoor dat de bandendruk gemakkelijker kan worden gecontroleerd en aangepast.

Het goed zichtbare motorblok en de mooi gevormde benzinetank maken een belangrijk deel uit van de tijdloze uitstraling van de motor. Honda’s ingenieurs wilden een autonomie bieden van meer dan 300 km maar bleven net zo goed gefocust op het verkrijgen van een design dat getuigt van manuele afwerking. De 16,8 liter benzinetank voldoet aan alle vereisten. Onderaan de tank zijn de laslippen verdwenen en dit is een eerbetoon aan de geschiedenis van de CB. Er is tegelijkertijd ook een element van eigentijds design door het afgesneden achterdeel van de tank, waardoor de nokkencovers beter zichtbaar worden. Een benzinedop in vliegtuigstijl voegt daar nog een beetje extra klasse aan toe.

Het stuur is 7 mm verder naar voor geplaatst (in vergelijking met het vorige design) en er zijn compacte bevestigingen in aluminium voor de voetsteunen van rijder en passagier. Het opvallende ronde koplamp – een LED exemplaar met spiraalvormige kruislichten – siert de voorkant van de CB1100RS. Het is bevestigd op een aluminium houder met daarnaast compacte LED knipperlichten.

De CB1100RS zal beschikbaar zijn in Candy Prominence Red en Graphite Black met een gladde afwerking die een herhaaldelijke zandbehandeling suggereert.

CBR1000RR Fireblade SP en SP2
25 jaar na de lancering van de originele CBR900RR Fireblade, wordt deze verjaardag gevierd met maar liefst twee nieuwe versies: de volledig vernieuwde CBR1000RR Fireblade SP en de nieuwe CBR1000RR Fireblade SP2.

Sinds zijn lancering, heeft de Fireblade gewicht, stuureigenschappen en wendbaarheid vooraan geplaatst. De nieuwe CBR1000RR Fireblade SP focust op de gewicht-vermogen verhouding met een gewichtsvermindering van 15 kg en 8 kW toename in het vermogen. Het resultaat is een 14% betere gewicht-vermogen verhouding, een tot nog toe ongezien cijfer in de geschiedenis van de Fireblade.

honda_cbr1000rr_fireblade_sp2

In 2017 gaan de Fireblade SP en SP2 naar ‘Next Stage Total Control’ met een uitgebreid elektronica pakket dat ontwikkeld werd gebaseerd op de RC213-VS straatversie van Honda’s MotoGP motorfiets. Het ondersteunt de rijder onder alle omstandigheden. Het biedt o.a. verschillende power modi, instelbare motorrem en Honda Selectable Torque Control, alsook een Quickshifter, Downshift Assist en een nieuw ABS. Het Öhlins Electronic Control Suspension systeem laat je toe om de ophanging af te stellen met een nooit geziene precisie.

Voor het eerst zal er ook een SP2 versie beschikbaar zijn. Die biedt lichtere Marchesini wielen, hertekende kleppen, verbrandingskamer en zuigers. Een kit zal beschikbaar zijn voor circuitgebruik, zowel onder race omstandigheden als voor vrijetijdsgebruik.

Fireblade SP
2017 betekent de 25ste verjaardag en de komst van de nieuwe CBR1000RR Fireblade SP. Honda’s ingenieurs zijn trouw gebleven aan het concept van het allereerste model – gewicht-vermogensverhouding – met een speciale focus op bochtenwerk, acceleratie en remmen. Dat betekent dat de 17YM Fireblade SP beduidend lichter en sterker is dan het vorige model en uitgerust werd met een zeer breed electronicapakket dat het ontwikkelingsconcept van Next Stage Total Control duidelijk onderlijnt.

Drie kerneigenschappen belichamen het concept van de nieuwe Fireblade SP: lager gewicht, hoger vermogen en elektronica die je helpt, waar of hoe je ook rijdt.

Het nieuwe elektronische controlesysteem biedt constante, selecteerbare en zeer precies instelbare rijderondersteuning. Centraal punt van het systeem is de Inertial Measurement Unit (IMU) dat werkt rond vijf assen. Dit meet exact wat de motorfiets doet, op elk vlak. Het bedient het Honda Selectable Torque Control (HSTC) dat zeer precies de achterwieltractie (be)stuurt via de FI-ECU en Throttle by Wire (TBW). Het nieuwe ABS (ook gestuurd door de IMU) biedt ook Rear Lift Control (RLC) en de mogelijkheid om zeer hard te remmen terwijl je de bochten instuurt. Elk verschil in snelheid tussen het voor- en achterwiel zet de Wheelie Control in gang, de mate waarin dit ingrijpt, hangt af van de instellingen.

De IMU bedient ook de Öhlins Objective Based Tuning Interface, die ingrijpt op de in- en uitgaande demping van de semi-actieve Öhlins Electronic Control (S-EC) van de voorvork en achterschokbreker. Dit betekent dat de rijder toegang krijgt tot een totaal nieuwe wereld van motorbeheersing met een reactie van de ophanging – elektronisch gestuurd of manueel ingesteld – die exact reageert zoals het moet onder alle omstandigheden. Dit biedt voordelen zowel op de weg als op het circuit, en het is voor Honda het begin van een nieuw tijdperk.

Terwijl het S-EC de ophanging stuurt, zorgt het Honda Selectable Torque Control (HSTC) via de IMU, FI-ECU en Throttle By Wire (TBW) voor de exacte dosering van de gewenste tractie op het achterwiel. Dit omvat ook een Wheelie Control (WC) functie.

Drie standaard modi voor het display – Street, Circuit en Mechanic – bieden alle nodige informatie voor de rijder, passend bij alle mogelijke omstandigheden. De getoonde informatie kan verder ingesteld worden tijdens het rijden via de bedieningsknop aan de linkerhand en wordt getoond op een dashboard met TFT liquid crystal display net als op de RC213V-S, Honda’s straatlegale versie van de RC213V MotoGP motorfiets.

Het vermogen en koppel onderin zijn verbeterd en er is een beduidend hoger topvermogen – 8 kW extra en dus 141 kW @ 13.000 opm – en er zijn drie mogelijke motorkarakters waaruit gekozen kan worden. De quickshifter is standaard gemonteerd, net als de Downshift Assist (met autoblipper) en nieuwe ondersteunende slipperkoppeling.

Het bodywork van de Fireblade SP belichaamt een agressief maar functioneel minimalisme. Mede daardoor is de motor slanker en compacter en is er een eenpersoonszadel standaard gemonteerd. Alle verlichting is LED en het verbluffende driekleurige design – met rood als basis – verwijst naar Honda’s racegeschiedenis.

Met maar liefst 15 kg minder gewicht – dit is een rijklaar gewicht van 195 kg – en met 8kW extra vermogen, is ook het stuurgedrag van de Fireblade veranderd. Balhoofdhoek en naloop blijven 23,3° en 96 mm, maar de stijfheidsbalans van de holle twin-spar aluminium framebalken is ingrijpend aangepast, rekening houdend met de nieuwe karakteristieken en resulterend in een nog betere wendbaarheid met verbluffende stuurcapaciteiten, feedback en stabiliteit.

‘Minimaal’ en ‘dynamisch’ zijn twee woorden die uitstekend passen in de omschrijving van de nieuwe styling van de Fireblade SP. Het designteam wilde een motor bouwen met compacte verhoudingen en het boven- en middengedeelte van de kuip werden zoveel mogelijk beperkt in afmetingen. De voorwaarts afgebogen lijnen benadrukken de agressieve attitude en de focus ligt op mechanische functionaliteit, verzorgde details en een hoge graad van afwerking.

Fireblade SP2
De CBR1000RR Fireblade SP2 is een straatlegale homologatiespecial die de Fireblade SP als basis heeft voor wedstrijdgebruik.

Uiterlijk vallen vooral de carbonpatroon onderdelen en de gouden striping die verweven is in de tricolore kleurstelling op als voornaamste verschillen tussen de Fireblade SP2 en de standaard motor. Ook de goudkleurige Marchesini wielen (die voor voor-/achterwiel inertie verminderen met 18/9%) maken visueel een verschil. Maar het grote onderscheid – en het is precies daar dat de Fireblade SP2 zijn grotere racepotentieel haalt – zit binnenin het blok. Daar is bovendien de mogelijkheid om met de twee beschikbare race kits een nog groter verschil te maken.

Terwijl de 76 mm boring identiek is aan die van de SP, gebruiken de cilinderkoppen van de SP2 1 mm grotere inlaatkleppen (31,5 mm) en 1,5 mm grotere uitlaatkleppen (25,5 mm) met respectievelijk 10° en 12° in- en uitlaatklephoeken (11° en 11° op de SP). De klepslag blijft identiek, alsook de breedte van de cilinderkop.

Er wordt gebruik gemaakt van dezelfde 13.0:1 compressieverhouding, maar de vorm van de kleppen en de verbrandingskamers zijn veranderd voor een nog betere verbranding. Verlengde bougies en een waterbehuizing die nog strakker rond de verbrandingskamers zit, verbeteren de koelingsefficiëntie. Deze technologie is rechtstreeks afgeleid van Honda’s RC213V MotoGP motor.

De zuigers gebruiken een exclusief kroondesign met een behandeling dat specifiek de zone rond de zuigerkop versterkt. Er is ook een 2,5 mm kortere (en 8 gram per cilinder lichtere) zuigerpin. De buitendiameter van de kleplichter is 2 mm breder (28 mm) waardoor er hoogwaardige nokkenassen gebruikt kunnen worden. De hoogte en dikte van de zuigers is verminderd, zodat er gewicht bespaard is op snel bewegende delen.

De Fireblade SP2’s elektronische controle sturing is dezelfde als die op de SP, maar wel met exclusieve SP2 setting, zowel voor race als circuitgebruik. Er zal een racing kit beschikbaar zijn.